Ansvarligt spil hos Royal Casino
RoyalCasino har indført en række tiltag for at sikre og støtte op om ansvarligt spil på vores landbaserede og online casino.
Royal Gruppen består af det landbaserede casino Royal Casino Århus, det online casino RoyalCasino.dk samt det firstjernede hotel, Hotel Royal, i hjertet af Århus. Fælles for alle forretningsområder er, at alle i Gruppen brænder for at skabe unikke og underholdende oplevelser for både gæster og besøgende.
Royal Gruppen har mere end 30 års erfaring med drift af et dansk casino og står desuden også bag et af de første casinoer i Danmark. Eventyret begyndte, da Royal Casino Århus slog dørene op for første gang i 1991. Siden da har Gruppen udvidet, da RoyalCasino gik online i 2016 med lanceringen af RoyalCasino.dk, hvilket også gjorde os til det eneste danske casino med både et landbaseret casino og et online casino. Vores mål er at være blandt de bedste på markedet samt at levere solid underholdning, den bedste service, og en positiv kundeoplevelse. Danskerne skal gerne se Royal Casino som deres fortrukne danske casino. For at nå disse mål har vi indført en række initativer, som for eksempel en aldersgrænse på 21 år, fuld implementeringen af Spilbranchens adfærdskodeks, brugen af MitID til login, et stærkt fokus på ansvarligt spil og meget mere.
En sund spilkultur
Hvad end du er til online spil, eller du ønsker at besøge vores fysiske casino, så er det vigtigt for os, at du får en tryg og sikker oplevelse. Vi mener at branchens udvikling skal ske på en ansvarlig måde. Det er blandt andet derfor, vi har valgt at hæve aldersgrænsen på vores online casino fra de lovpligtige 18 år til 21 år. Derudover skal det være både sjovt og underholdende at spille casino spil, men det er også vigtigt for os at sikre at alle vores gæster har et sundt forhold til spil, samt at de spiller ansvarligt. Derfor har vi et stort fokus på ansvarligt spil (Responsible Gaming) i vores daglige drift. Det er et ansvar, vi tager på os, ved blandt andet at oplyse vores spillere om tids- og pengeforbrug, muligheder for udelukkelse, enten permanent eller i en vis periode, samt om muligheden for at begrænse spil ved at sætte daglige, ugentlige og månedlige grænser for overførsler.
Ansvarligt spil
Royal Gruppen har stort fokus på at skabe et sted, hvor brugere kan have et sundt forhold til deres spil. Derfor har vi et stort fokus på ansvarligt spil, også kendt som responsible gaming. Udover ovennævnte tiltag er nogle af de førende værktøjer for at sikre ansvarligt spil / responsible gaming, som vi også benytter, ROFUS – Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere, samt StopSpillet, som er Spillemyndighedens fælles hjælpelinje om spilafhængighed til både spillere og pårørende. Hver gang en gæst logger på RoyalCasino.dk eller besøger vores fysiske casino, sørger den direkte integration til ROFUS for, at ingen spiller med et udtrykt problematisk forhold til spil, lukkes ind på casinoet.
Derudover var RoyalCasino.dk først i Danmark til at lancere, at al login til vores online casino forgår 100% via MitID, hvilket er med til at sikre både vores spillere samt deres persondata. Samtidig sikrer det, at misbrug af andres spilkonto og indestående er tæt på umuligt. Det betyder blandt andet også, at det kun er muligt at oprette én spilkonto pr. CPR-nummer. Dette gælder også, selvom du har lukket din spilkonto midlertidigt, permanent eller sat den på pause. Det er derfor heller ikke muligt at oprette en spilkonto på RoyalCasino.dk uden et gyldigt CPR-nummer.
Spilbranchen, Adfærdskodekset og Spilreklamenævnet
Royal Gruppen var en af initiativtagerne bag den nye brancheforening ”Spilbranchen”, der samler alle de store aktører på det danske spilmarked. Brancheforeningen repræsenterer således både landsbaseret og online spil inden for casino, lotteri, automatspil og væddemål i Danmark.
Et eksempel på hvad Spilbranchen gør, er at den blandt andet er nået til enighed om en række initiativer om markedsføring og spilafhængighed, samlet i Spilbranchens Adfærdskodeks, der i 2020 blev etableret for hele branchen. Dette adfærdskodeks har til formål at øge ansvarlighed omkring spil, samt at være med til at bibeholde en sund spilkultur på det danske marked.
Et andet resultat af Spilbranchens samarbejde er Spilreklamenævnet, som blev lanceret i anden halvdel af 2021. Spilreklamenævnet består af en uvildig dommer, to repræsentanter for spilindustrien og to repræsentanter som repræsenterer spilbrugernes interesser. Nævnet har som uvildig part fået hjemmel til at modtage, behandle og udtale sig om klager over markedsføring af spil. Nævnet skal ydermere agere vagthund over ulovlige eller upassende spilreklamer og vurdere, enten på baggrund af modtagne klager eller på eget initiativ, hvorvidt spilreklamer og markedsføring af spil, overholder Spilbranchens Adfærdskodeks, markedsføringsreglerne i spillovgivningen samt markedsføringenslovens regelsæt. Spilreklamenævnet vil således, hvis der er anledning til det, udtale offentlig kritik på vegne af den samlede spilbranche, i de tilfælde hvor det vurderes at en reklame overtræder reglerne.
Mindway AI
På RoyalCasino.dk benytter vi desuden en AI-styret spilscanner til at identificere og afhjælpe problematisk spilleadfærd. Denne spilscanner blev implementeret i 2020 i forlængelse af arbejdet med Spilbranchens Adfærdskodeks. Mindway AI er fuldautomatisk software bygget på neurovidenkab, AI (kunstig intelligens) og gambling eksperters evalueringer af flere tusind spilleres spille-mønstre. Royal Casino var det første online casino i Danmark til at implementere Mindways AO-løsning, og denne service benyttes i dag af mange andre online, danske casinoer. Systemet er et fantastisk redskab, som hjælper med at opdage risikofyldt og/eller problematisk spilleadfærd tidligt, hvilket er med til at sikre, at vi hurtigere kan sætte ind overfor en evt. problematisk spiladfærd og afhjælpe det. Dette er derfor et redskab, som sikrer, at vi har overblik over de spillere, som har tendenser til en mindre sund spiladfærd, og vi benytter derfor Mindway AI til at sikre, at der spilles ansvarligt på RoyalCasino.dk. Ligeledes bliver vores medarbejdere uddannet i at spotte evt. problematisk spiladfærd ved de daglige tjek af transaktioner, så der arbejdes både manuelt og systematisk med ansvarligt spil.
FN’s Verdensmål
Et andet tiltag Royal Gruppen har indført er blandt andet at forpligte os til at følge FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, som frem mod 2030 skal fungere som pejlemærke for alle verdens lande i arbejdet for at løse nogle af de store udfordringer, som verden står overfor. En række af Verdensmålene falder i helt naturlig forlængelse af Royal Gruppens mangeårige sociale arbejde samt de kerneværdier, som gruppen er grundlagt på. Blandt andet har har Royal Gruppen, udover de løbende betalinger af skatter og spilleafgifter til statskassen, altid haft fokus på ansvarligt spil, på at sikre et stærkt lokalsamfund igennem en række sponsorater, samt på at styrke det lokale og internationale samarbejde inden for spilbranchen, hvilket således følger verdensmålene 3 og 12. Royal gruppen følger derudover også verdensmålene 5, 8 og 10 ved at sikre ligestilling og et godt arbejdsmiljø, samt 16 og 17 ved at engagere partnerskaber og sikre forbrugerbeskyttelse.